ضَرب المَثَل های منظوم فارسی

ضَرب المَثَل های منظوم فارسی

اثری ماندگار با مقدمه محمدعلی اسلامی ندوشن این کتاب که برخی از ضرب المثل هایش در سخنرانی های بزرگان ادب، سیاستمداران و دانشمندان ایران به کار برده شده است، جلوۀ خاصّی یافته و مقبول استادان و اهل پژوهش و تحقیق افتاده است.

توضیحات

زنده یاد محمدعلی حقیقت سمنانی همیشه و به ویژه در دوران بازنشستگی به مطالعه و تحقیق مشغول بود -  او به شدت  به میهنش ایران، عشق می ورزید -  کتاب او در بارۀ ملی شدن نفت و پیروزی دکتر محمد مصدق، که او یکی از پیروان سرسخت مکتب او بود، حاصل زحمت های چندین سالۀ اوست. او تقریبا در بیشتر طول عمر خود، از هر فرصتی برای گردآوری ضرب المثل های منظوم فارسی استفاده می کرد؛ و سرانجام کتابی به همین نام (ضرب المثل های منظوم فارسی) به چاپ رسانید. این کتاب که برخی از ضرب المثل هایش در سخنرانی های بزرگان ادب، سیاستمداران و دانشمندان ایران به کار برده شده است، جلوۀ خاصّی یافته و مقبول استادان و اهل پژوهش و تحقیق افتاده است.

استاد محمدعلی اسلامی ندوشن در مقدمه این کتاب تحت نام- ایران در آئینۀ مَثَل هایش-  می نویسد:  " به  طور کلى يکى از مايه هاى شاهکارهاى ادبى در زبان ما  و شايد در هر زبان بزرگى  اين بوده است که در بطن خود مقدارى انديشه و اصطلاح مردمى، که طبيعى ترين و جوشا نترين ادراکها را شامل بوده اند، بگنجاند.  پيوند با متن زندگى  که دلخواه هر اثر بزرگ است  مستلزم آن بوده که از انديشه هاى نشت کرده از لايه هاى زيرين اجتماع بهره گرفته شود."  و در جای دیگر می گوید: " به نظر من آقای محمد علی حقیقت سمنانی در بارۀ «ضرب المثلهای منظوم فارسی» کتاب ارزنده ای تألیف کرده اند. در این کتاب ارتباط میان «مَثَل رایج» و شعر فارسی، همچنین سَیَلان فکر از کوچه و بازار به مغز شاعر، و برعکس از خلوتِ شاعر به غوغای برزن، خوب نموده شده است... باید در یک یک این بیت ها و مَثَل ها تأمل کرد و در پیشِ چشم آورد که هریک از این عبارت های کوتاه از چه مقدار تراکم تجربه تلخ و شیرین زندگی، مانند خوشۀ انگور، فشرده شده اند."

لطفا ورق بزنید.

جزئیات

عنوان: ضرب المثل های منظوم فارسی

گردآوری: محمدعلی حقیقت سمنانی

با مقدمه: دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن

نوبت چاپ: نخست 1374 خورشیدی

نمونه خوانی و ویراش فنی: سیدامیررضا منظورالاجداد

طراحی داخلی کتاب: استودیوزاغ - یاسرعزآباد

طرح جلد: پارسوا باشی

ناظر چاپ: بهمن سراج

شابک: 7-3-96393-622-978